Setting Karburator cara mudah
Adjusting: The airscrew requires a flathead screwdriver for adjustments. Start by turning the screw clockwise all the way in until it reaches its closed position. A good rule of thumb is to go all the way in and then back it out one and a half turns. From there, turn it in or out until your bike feels like it has just the right amount of snap on the bottom end. The minimum adjustment is generally about one full turn out, and the maximum that you'll ever want to go is about two and a half turns out. If you're anywhere out of that range, look at changing the size of the pilot jet.
kalau enjin cepat panas tu skrew angin xcukup bukak bnyk sangat..aku dulu angin main pulas-pulas ...hangat wooo...terlalu rich lean kot org putih kata...
camni:
*kalo setting carb lean=senang nk hidup waktu sejuk (terutama waktu pagi)..tetapi time running boleh menyebabkan kerosakan pada enjin kerana suhu combustion chamber yg terlampau panas(valve bengkok/piston berlubang/PV cair@patah/motor jem panas)
*kalo setting carb rich= agak sukar nk hidup waktu sejuk(sebab myk lebih n plug masih sejuk-pembakaran kurg sempurna)...tp kalau terlalu rich plug juga cepat "kong"(sebab plug ada heat range khas utk membolehkan fungsi self-cleaning pd elektrod plug)...(combustion chamber pun kotor@performance drop)...
**jadi kene carik setting yg balance antara dua tersebut...
jarum lbh baik jgn adjust lgsg...letak kt takuk tgh je klip jarum tu....
plug perang dh cukup bagus lar tu...lbh2 nnt minyak kuat + bwk slow blh sbbkan plug cpt kong..
melainkan nk setting jln jauh/ men highway, mmg kene bg jd coklat gelap skit...
ni setting yg biase aku lalui lar...lain org lain skill...
ada org setting men pulas2 minyak smpai nk pecah enjin, pastu tgk plug..
ada org setting try set kt jln, kalo rasa tak cun, baru setting blk..
tmpt aku punya setting, try bwk,tarik gear 1,2,3 pastu mati enjin,tgk plug...
nk set tgk plug ni lbh baik pakai plug yg lama, biar ada carbon skit2...
plug baru nnt ssh plak nk tgk die punya color..
tgk kt plug...
-kalo semua putih = pilot kecik, menjet kecik
-kalo tgh putih, tepi2 hitam = menjet kecik, pilot besar
-kalo tgk tgh hitam, tepi2 putih = menjet besar, pilot kecik
-kalo tgh coklat tp tepi putih = menjet dh cun, pilot kasi up skit
-kalo tepi coklat tp tgh hitam = pilot dh cun, menjet kene kecikkan
-kalo plug dh coklat cun tp mcm ada kelabu2 skit = 2T kurang
lain bengkel, lain cara...yg penting, hasil akhir, dpt setting yg cun....
Aku ader satu cara setting carb yg lain dari semua,
biasanya aku setting untuk carb Uma racing...
caranya sangat senang bagi mereka yg tak tau
nak set carb jenis powerjet nih,
first cari moto yg sama pakai carb tu,
start dan rem biar sama bunyi ngan moto kita.
tune sampai betul2 sama.
aku tak gerenti 100% jadi,
tapi comform bole jalan....
-step dia::
1) tinggikan timing dalam 3k (agak-agak)
2) pusing skru angin tutup sampai enjin semput-semput nak mati
3) bukak skru angin perlahan-lahan sampai rpm naik maksimum (meraung paling tinggi masa bukakn skru angin tuh)
4)ejas timing bagi stended..
5)test...
6)check plug
7)kalau ok..berjaya
8)kalau plug itam sangat atau putih sangat cuba rujuk dekat link dalam page1 apa yang kene buat
*kalo setting carb lean=senang nk hidup waktu sejuk (terutama waktu pagi)..tetapi time running boleh menyebabkan kerosakan pada enjin kerana suhu combustion chamber yg terlampau panas(valve bengkok/piston berlubang/PV cair@patah/motor jem panas)
4 stroke memang cepat panas dan lambat sejuk..
lagi panas lagi sedap..
cuma kalau panas sebab setting lean memang jadi seperti yg dinyatakan di atas...
x kalau kita bukak skru ejas angin nanti timing akan naik lepastu kalau bukak lagi sampai satu tahap timing akan turun kembali dan semput-semput...itu kalau pilot jet sesuai....tapi kalau pilotjet tak cukup besar pusing sampai skru angin tercabut pun timing takkan turun semula...
-katakan kita mula set dengan pilot saiz #20.0....dari skru setting angin tutup habis..kita bukak pelan-pelan dan rpm akan naik dengan sendiri....tapi bila dah bukak habis skru setting pun still xdapat lawas (akan dengar dekat ekjoz letup-petup halus)....jadi sebab pilot xcukup besar untuk membenarkan angin masuk dalam takung carb untuk tolak minyak masuk melalui ruang-vakum...jadi minyak xsampai...
-kalau pilot terlebih besar pulak akan jadi bila dah tutup trottle tapi RPM lambat turun....sebab::minyak still masuk dalam ruang pembakaran melalui lubang vakum pilot jet... (pilot jet=bypass slide carb)
-jumlah udara yang masuk dimalarkan/ditetapkan...dan kita perlu melaraskan jumlah minyak untuk mencapai pembakaran yg sempurna....jika pilot jet kecik...kita perlu open screw dengan besar(bukak abis) untuk mencapai pembakaran yang sempurna...sebaliknya jika pilot besar...kita bukak sikit je fuel screw pun dah memadai untuk mencapai pembakaran yg sempurna....
-katakan pilot jet terlalu kecil...kita dah bukak abis screw..tapi pembakaran belum sempurna....so kita perlu upkan pilot
kes pilot ngam>>dgn "fast-idle@1800" cube bro tutup skru angin sampai habis...and then bro bukak skru tu pelan2 timing akan naik tinggi maksimum contohnya@2700rpm betul x???bila sampai tahap tu dah kira ngam....tapi katakan kita gatal tangan bukak lagi skru tu beberapa pusingan..idle yang dah naik tadi akan jatuh semula ke tahap contoh@1600rpm dan akan dengar dekat ekjoz semput2(tuss tuss tuss)
kes pilot kecik>>dgn fast idle yang sama@1800rpm tutup skru angin sampai habis....and then bukak skru tu pelan2 timing akan naik...tapi masalahnya dah bukak sampai habis pun even cabut skru tu pun timing cuma naik tinggi sikit jer contoh@2300rpm jer...(skru jadi kurang sensitif pada perubahan)
kes pilot besar>>dgn fast idle yang sama@1800rpm tutup skru angin sampai habis...and then bukak skru tu pelan2 timing akan naik...tapi masalanya baru bukak 0.6 pusingan timing dah naik maksimum ke contoh@2700rpm...dan even terbukak lebih sikit 0.65-0.7 pusingan timing akan terus jatuh mendadak dan semput (skru jadi super-sensitif pada perubahan)
Saiz Carb
lagenda : Mikuni VM17
kriss : Keihin 18mm
wave125 : Keihin 18mm (lain model dgn kriss)
ex5/wave100 : Keihin 16mm/17mm (xpasti)
shogun : Keihin 18mm (dgn TPS)
135LC : Mikuni 22mm (dgn TPS+accelerator pump)
125z : Mikuni 24mm
rxz : Mikuni 26mm
moskito : Keihin CV24mm
gtr : Keihin CV24mm
vs125/150 : Mikuni CV26mm
ego/nuvo : Mikuni CV26mm
jaguh : Mikuni CV28mm
fx125/belang : Mikuni CV26mm
fxr : Mikuni CV29mm
kips : Keihin PE28mm / Keihin PWL28mm
nsr : Keihin PE28mm
tzm : Mikuni 30mm
txr : Mikuni VM26SS 26mm
p/s:maybe ada beberapa carb yg kurang tepat jenamanya
Saiz mainjet & pilotjet std carb
Main jet Pilot jet
TZM : 155 35
RXZ : 210 & 195 22.5
125Z :
135LC : 105 22.5
Lagenda : 105 17.5
Wave125 : 78 35
EX5 : 75 42
DREAM : 72 40
Kriss110 : 82 45
TS125 : 85 27.5
Kips : 132 45
TXR : 190 & 260 25
Belang R 150 : 110
p/s:maybe ada beberapa carb yg kurang tepat mj & pj nya
Saiz Mainjet & Pilotjet Dipasaran
Saiz Pilot Dipasaran : die akan naik 2.5# (cth : 22.5,25.0,27.5,30.0)
Saiz Mainjet Dipasaran : die akan naik 5# (cth : 80,85,90,95)
*ni utk carb wave100,wave125,ts,kriss, dll.tp ada yg dijual tk ikot saiz ni,ikot carb jgk.*
sumber:http://eastbiker.blogspot.com/2010/06/setting-karburator-cara-mudah.html
http://malaysianbikers.com.my/forum/index.php/topic,78062.0.html
tlg terangkan nak setting 125z bagi laju dan pickup ?.. sbb tak berapa fhm kat atas tu bdx baru kan ..
ReplyDeleteAdmin,kalau tutup skru angin sampai habis tapi timing biasa je takde semput semput nak mati sebab apa ek?
ReplyDeleteBlock 54mm
DeleteHead racing
Cam ikk racing
Wave100r
Caburator nsr...
Bepara saiz Mj dngan jp yg ngam ye bos
Kalau motor aku kriss100 mainjet saiz 125 pilotjet std carb
DeleteMoto aku Kriss mr3
Deleteblock,53
Cam,lo
coborater,wave125
berape saiz Manjeet pailot
motor aku skrg ni..kalau jalan kne tarik choke br ok tp minyak mcm besar sgt la..
ReplyDeletekalau tutup choke..motor xbole jalan..macam motor baru harung banjir..sengut2 jalan..ade skli tu di traffic light..baru nak jalan dh xbole..
kenapa ye..minta tolong skit bg komen
Knapa moto ex5 sye
ReplyDeleteKanapa moto ex5 sye bro,pakai caburetor ts125 die jadi noking angin pun tak stabil kanapa ehh...?
DeleteKanapa moto ex5 sye bro,pakai caburetor ts125 die jadi noking angin pun tak stabil kanapa ehh...?
DeleteJarum adjust sampai paling tinggi ,main jet 95 pilot jet 27.5 try tengok...
DeleteLow paling tingi tu mcm mbe
Deleteadmin sy nak tanye la timing cam susah nak hidup la pagi2 and susah nak hidup klau time sejuk lagi susah nak hidup
Deletetumpang tanya kenapa bila nak tutup minyak angin tu macam tarik ..hujung pulak berat
DeleteBoss klau ex5 pkai 53 blok kbrator wve nk kna set mnjet braoa
DeleteSy pkai kobeta ts 125....mj 85 pj 22.5...block 53...mse starting jd telan myk
ReplyDeletemodenas mr1 dpt support caburetor Uma24mm ke??nak try set Uma dah ni..hehe
ReplyDeleteTengok spec jugak la
DeleteKalau ex5 block 53.. pakai caburetor kriss minjet pilot sendt..setting je tak jadi2.. kalau pakai minjet saiz wave masok ngam tak ?
ReplyDeleteblok 53 head stndrd ? ekzoz stndrd ? pakai mj 38 / 40 pj 80
Deletemj 80 pj 38 atau 40
DeleteBoss klu belok saiz 1.25 mj dgn pj nk pakai saiz apa yee?? Belok dinamik..
Delete.
DeleteWave125
ReplyDeleteHead n cam standard
Ekzos standard
Blok racing 57mm
Carb ts 125
MJ n PJ nak setting berapa ya?
80 mj. 27.5 pj
DeleteTry
80 mj. 27.5 pj
DeleteTry
Bos saya ada masalah sikit ngan motor ex5 sy yang standard.. bila full throttle motor tak sempot tapi bila perlahan2 lepas throttle motor semput pada gear 3 dan 4.. adakah carb lari tiun atau mslh sebaliknya??
ReplyDeleteHarap tolong abang2 semua.dream.blok 53
ReplyDeleteCarb wave 125.spoket 14-30.moto stakat 90.dan sempot.
Sproket x gam
DeleteEting angin
Sproket x gam
DeleteEting angin
Spoket kecik la
DeleteHarap tolong abang2.dream blok 53 carb wave 125 spoket 14-30.moto top speed 90++ X sampai 100.MJ DAN PJ KENA TUKAR BRAPA???
ReplyDeleteMain jet try 95/100 pilot try 40/42 haha
DeletePakai mj pj std w125 je setting angin bg cun.. Spoket dpan up 15..
DeleteKalau nak pakai carb nsr masuk ex5 nak tukat maijet berape ha
ReplyDeleteSalam otai" semua,moto saya ex5,pakai block 53,carb ts125,asal pulas sja mogok mcm mnyn x cukup,tapi carb suam suam jga apa masala tu,?tolong otai" semua
ReplyDeleteEx5 class, carb wave 125 block 56 nk pkai PJ dngn MJ brap ehh?
ReplyDeleteSalam..bos bos sklian nak tnya.. moto (lagenda demak) guna blok 53mm ,high cam ,carb standart..nak tuka pj dan mj brp ya? Warna plug (tgah coklet,tepi hitam terbakar)
ReplyDeleteSy punya setting carb tzm kt 135lc xngam lg lh bos...skrg ni mj 125 pj 30 angn bkak dkt 2 pusingan xleh full trotel lh...kalau pulas hbis mto jd semput2 n tarik2...knp ya ??
ReplyDeletebos minyak tak ckup la bos try mj180 pj 32.5
DeleteSaya punya wave 125s
ReplyDeleteBlock 57mm
Cdi racing
Highcam
Head standard
Coil plug kozi
Nak pakai MJ PJ berapa ye baru ngam?
Bro, klau ex5 masuk karburator rxz saiz mj dan pj brpe klau ngam ye
ReplyDeleteMcm mna nk setting carb ni dh setting tpi tetp rsa semput blaa nk pulas throttle dh tu tngok plug pun hitm kawm ckp lbih mnyk jdi kena setting mj dn pj tu carb sya wave 125 msuk kt ex5 blok 53 mcm mna setting mj dn pj tu? Bole trangkn?
ReplyDeleteklo plug hitam semua cm mna pulak?
ReplyDeleteKena bau jugak kalau bau petrol maksudnya minyak lebih kalau x de bau maksudnye minyak kurang Nk elok setting tengok plug kalau plug warna perang so moto dlm keadaan baik
DeleteAssalamualaikum kroni2 menurut sainstifik dalam aspek 002 ( gurau hahah)
ReplyDeleteHa ni saya nk tnya moto saya ni expai 110 dh up spec ke 54 mm then carb dia Ts125 mj 82 dngn 30 jadi saya setting buat mcm mna diajar kat atas tu saya dpt tngh coklat gelap2 skit tepi mcm putih debu jadi tu la mj 82 ngn pj 30 ni dh cun ka cena atau cara set angin tu ja x cun ✌maaf mngnggu assalamualaikum.
Salam otai2 smua , sy nk tanya moto 125zr block head standard gaban , sy cuma upgrade carb dari carb 125 sy tukar ke carb rxz mili , size mj 210 dan pj 22.5 , kesimpulannya motor sy susah hidup pd waktu pagi , sy nk tnye size brp mj dan pj yg sesuai untuk mudah dihupkan pade waktu pagi? Mohon penjelasan otai2 smua , sy budak baru nk up
ReplyDeleteSalam, saya nk tanya kalau pakai carb nsr tapi gear 3 dan 4 semput tapi gear 1 dan 2 okay je. Apa masalahnya? Minta tunjuk ajar otai2.
ReplyDeleteex5 spec 56mm carb wave125 nk letak mainjet Dan pilotjet apa tolong guys
ReplyDelete56 card ware mj pj brp sdp
ReplyDelete.
ReplyDeleteBelok 1.25
ReplyDeleteHead sya dah potong 1.25
Mj dgn pj berapa ye???
Belok 1.25
ReplyDeleteHead sya dah potong 1.25
Mj dgn pj berapa ye???
Asssalamauikum wbt .syaa mau mntaa pendapt? Nak tanya pasal 125 zr(y2) block 57 mm.mainjet pilotjet apa yang sesuai untuk carb standrt?.
ReplyDeleteKalau block 53 cobrater ts125 set long berapa mj/pj
ReplyDeleteBos.. Kalau ex5 spec
ReplyDeleteBlock class 1 53mm
Jackstroke 5mm
Head sdh pnp
Spoket 14-28
Carb wave 125
MJ & PJ mana yg ssuai
Kriss110 block 57 cam racing cdi std cab ts125 klau pulas trottle semput ?? Agak2 brpa mj pj dia??
ReplyDeletesenang tak start enjin? spec kriss aku lebih kurang moto ko tp nk idup punya seksa tpaksa main choke
Deletebos wave100 block 53 carb wave125 mainjet n pilot berapa bos??
ReplyDeleteBos, kalu Lc135 spec block 62mm,cam cms T2,head cms 19/23 dh porting ikut spec,nak pakai carb TZM 30mm... berapakah saiz mainjet dan pilotjet yg sesuai...???
ReplyDelete(😋Mohon pencerahan😋)
Salam.. .sy nk mintk bantuan dri sifu2 . Sy moto ex5 block 53 highcam.. .carb wave125. .. Tp pkai kotak angin bobok n sebu.. .klu xpkai kotak angin xsebu n bobok. Tp susah start. .. N timing mati2 . .. Ap yg ptut buat. Bleh bg petunjuk. 0147731762
ReplyDeleteKobeta standard ke korek dah tu bosku, kalau standard tak ada masalah pakai kotak angin, aku pun pakai kotak angin kobeta wave 125.
DeleteAssalam boss sekalian. Motor wave 125,carberator ts125, block 57,head ada korek sikit,cdi brt,ekzos standard. Sesuai main jet, pilot jet berapa ya?
ReplyDeleteHarap tlong boss w.100 block 53,head std,carb kriss,cdi brt.nak set mainjet ngn pilot jet saiz bpe??
ReplyDeleteMain jet pakai 90/ pilot jet 27.5,,pin jarum letak atas skali..spoket pakai 14-34 ..tp itu utk pakai kaburator ts,,,insyallah top mngigil.
DeleteHujung jarum gosok sampai tajam..
DeleteKputusan memuaskan hati
DeleteAssalamualaikum bos moto ex5 sye jadi knocking bile pulas throttle laju bile cek plug tgok macam tk ckup minyak sye dh pakai block size 54 karburator wave 125 mj 85 pj 35 perlu tukar lagi ke mj ngan pj
ReplyDeleteBro kalau wave 100 r block 53 karburator keihin saiz 28 nak pakei main jet dengan pilot saiz.berapa
ReplyDeleteSalam, Motor saye Kriss Mr1.. block 55mm, carb NSR pe 28mm n cdi racing.. pulas throttle bawa sampai 80km moto mcm semput.. apa problem kt situ bos?
ReplyDeleteSalamm broo motor saya kriss 100 blok 56 carb nsr mj pj yg ngam brp ya?
ReplyDeleteMain jet 95..pj 30
DeleteSalam broo motor sy wave100r block54mm,head recing,caburator nsr tpi tak sdap klau nak full trotel.Menjit dengan jet pilot apa yg sesuai ye bos
DeleteAsslm bossku sekelian...tolong kongsi cara nk setting karb rxz ke 125z...saiz main jet,pilot jet...Karb model mn..tq.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBlok 55 enjin ex5.. Mj dan pj apa yg sesuai tuk carb wave125
ReplyDeleteBossku nk tya saya wave 100 block 53pakai carb wave 125 bila tarik semua gear belum betul ii meraung dh mcm semput masuk gear lagi ok tarik lagi full throttle lagi semput bila pakai kriss okay je knp eh main jet kene kecik kn ke?
ReplyDeleteCarb ori thai ni confirm..float tinggi sngt minyak jd mcm xsupport.rendahkn siket float..jgn rendah sngt takot overflow
DeleteBos..mcm mna nak kasi rndh float tu???
DeleteAssalamualaikum min... nak tnya sikit ex5 dream block53 std,
ReplyDeletepiston saiz 0.55
carb wave125 MJ78 PJ38 & PJ35
head std highcam
xzos std
Kalau hidup kan enjin timing x stabil n cam bobok, kalau pulas sikit je nak main minyak enjin da nk berhenti.. plug sederhana warna kelabu asap.. apa yang xkene nye min? Da 4 hari teman motor kat bilik stor ni min.. kusut da pale.. tolong min...
Mj100 pj20 set angin 2 setengah
DeleteMacam mana nak tengok plug ada warna yg seperti tuan cakap tu? Dapat tengok ke warna plug tengah hitam tepi putih... Masih sama jer saya tengok
ReplyDeleteAssalam boss,
DeleteModel ex5 dream..
Spec block 53, head standard cam standard enjin standard carb standard
MJ asal 72 & PJ asal 40, MJ saya ubah ke 85 dan PJ masih asal 40. Bila saya test plug jadi hitam berdebu dan timing jadi tak betul tinggi rendah, bila adjust timing tinggi rendah motor tetap timing tak betul..so apa macam perlu ubah bagi cun?
Pilot jet besar sgt tu..try main jet 85,,pilot jet 27.5,,pin jarum letak atas skali
DeleteTuan saya nak tanya mengenai kriss110 head 25.5.27.5.. cab nsr150.. block57 main jet dan pilot jet yang sesuai.. untuk jentera saya..
ReplyDeleteboss kriss sya ad msalah kt mj ngn pj... skrng sya pkai mj 90 pj 35...bila sya dlm 3 - 4 kilo mtor nk mati...mcm mnyk x ckup...mcm mna boss
ReplyDeleteTurn pilot jet pakai 30..angin lebih sgtr
Deletesya dah pkai 30 sblom tu...sbb tu sya pkai 35...dia mcm minyak x smpat msuk ke carb
DeleteCuba masuk pj 37.5 mj 88
DeleteSebab tinggi sgt 90..angin setting x sapport.
Angin buka 1 1/2 pusingan
@ 170 darjat dari titik tutup angin.
Salam bossku boleh share pilot dan MJet size apa yg sesuai. Untuk ex5 dream block 53,ejus stndrd, spoket 15-33,kobeta nsr
ReplyDelete90 mj,,pj 27.5,,cam pakai highcam ke
ReplyDeleteSpoket ok dh tu..tp nk cantik lagi pakai 14-34..tu utk top..lc standart cicor jauh..125 pun bye2..kalau kt highway
ReplyDeleteSalam bro..Saya pakai kriss mr1 block 53mm,cdi brt,cam gl,ekzos kozi cutting standard,carb ts125..Mj pj berapa yg sesuai utk spec saya tu?Motor mati sendiri bila berhenti..Tolong ye bang..
ReplyDeleteBang..klu bwk full throttle..lpstu lps throttle..ekzos mletup sbb ap eh..mainjet kecik..or pilot kcik? Plug bru lg..
ReplyDeleteSalam bro.. Nak tanye kalau 125ZR block dh korek piston enduro 50.. Carb asal 125.. Brape mj n pj carb yg sesuai??
ReplyDeletesalam bro..saya pakai carb ts masok kat kriss 110 std..timing kejap tinggi kejap rendah la
ReplyDeleteCarb ori x? Klu x mmg susah nak dapat setting
DeleteAssalamualaikum bos² semua.. tumpang tanya ex5 dream saya standard masuk carb kriss pulas lebih sikit semput jadinya.. jenuh setting tak jadi apa, macam tu juga.. ada siapa² pernah jadi macam ni tak? korang buat macam mana bagi settle problem semput ni?
ReplyDeleteAssalamualaikum bos² semua.. tumpang tanya ex5 dream saya standard masuk carb kriss pulas lebih sikit semput jadinya.. jenuh setting tak jadi apa, macam tu juga.. ada siapa² pernah jadi macam ni tak? korang buat macam mana bagi settle problem semput ni?
ReplyDeletesalam..tumpang tanya...wave 125..block 57..high cam..cab lc 135..mj ngn pj nak guna saiz apa sbb meter atas pada 100 jadi sangkut2..klu pkai cab standart wave bleh p sampai 140
ReplyDelete..mohon penerangan set mj ngn pj utk cab lc 135
Smajhssh
ReplyDeleteAsalamualaikum ..sy ade masalah yg nk buat sy jd gila .. Pasal carb ts125.. Kriss110.block 60mm,head racing,cam highcam,carb ts125. Mainjet ngan pilotjet berape yg sesuai?? Mohon bantuan semua🙏🙏🙏
ReplyDeleteAssalam bos..nak set carb rxz kt expai mj pilot brp ye?block 53 cam racing ekzoz cj..
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTuan,mohon bantuan sya guna suzuki rg sport
ReplyDeleteBlock 1.75
Crab rxz
Mj standrt ts125
Pj 27.5
Masalh motor skrng susah nak hidup waktu pagi dan waktu nak tarik gear 1,2,3 power enjin pandi drop dan enjin mcm semput. Mj & pj apa perlu sya guna ye?
salam boss saya pakai moto kriss110 head racing, block 57mm, cam racing, exzos open, caburator ts..saiz minjet or pilot jet apa yg cun.. minta bantuan boss
ReplyDeleteSalam..piston 175mm nk set mj ngn pj size brapa?jentera 125z..
ReplyDeleteAssalamualaikum.wave dash v2 54mm,TS 125 pilot+jet macam mana?
ReplyDeleteAssalamualaikum bos sy pakai wave 125s block 57mm head std , cam std , cdi std ekzos cutting std . Mj pj ap yg ngam untuk carb ts ?? Boleh bagi pencerahan sdikit tak . Harap dapat membantu .
ReplyDeleteUtk carb ts biasa nye bnyk mj kau kna beli sbb nk set angin msuk carb bg top.. kna test 1 by 1.. tpi lgi top enjin klau pkai ts then tukar cam racing..
Deletesalam bos, saya pakai ex5 high power, kalau saya pakai carb wave125 okay ke tk??
ReplyDeletesalam bos.. sy guna block 57 kriss 110 carb ts125 dgn mj 80 pj 30 npe sy seting angin/timing pulas dekat 3 4 kli angin bru dgr moto meraung.. apa mslh eh?
ReplyDeletesy wave 125s , block 57 jenama sck , mj 120 pj 27.5,carb ts125 . . pendapat sy . . 1.check plug(google gbar pembakaran plug utk rujukan) 2.mj 80 mcm kecik(takut minyak xcukup), pj tu besar nya . . hahaha
DeletePj tutunkan 2 mata.mj kekalkan.try
Deletesaya nak tanya , ex5 block 56 carb nsr . mj pj berape ek ? tolong ajar sikit
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletesalam bos nak tanya brapa size mj/pj yg cun utk carb ts, dan kedudukan jarum, moto sy suzuki shogun125 blok std 53.5, ekzos apido cutting std dah masuk hi cam, tq bos
ReplyDeleteTry mj 80 pj 30.
ReplyDeleteSalam bos2 smua,untuk crbrtor NSR brpa mj n oj yg ngam untuk mtor ex5, block 53..sbb skrang mtor jdi bobok bila pusing troter smpai tngh n crbrtor jdi sejuk.tq
ReplyDeleteSalam bos2 smua,untuk crbrtor NSR brpa mj n oj yg ngam untuk mtor ex5, block 53..sbb skrang mtor jdi bobok bila pusing troter smpai tngh n crbrtor jdi sejuk.tq
ReplyDeleteaslm boss ii sekalian moto saya ex5 pki carb w125 block x tukar semua std tpi carb je tukar bila saya full trotel smpi 100 je nnti mcm semput ii mj ngn pj ape yg sesuai ea bos ? skrg mainjet saya 75 carb w125 keihin
ReplyDeleteBeli carb ori thai nk sett mcm original kt motor..setting float level bg rich/bawah sikit..jgn rich sngt jd overflow banjir..
Deleteboss.. kalau wave 125 block std pakai carb TS 125.. brpe saiz mj pj yg sesuai ye?
ReplyDeleteBoss kalau set spec 53mm carb kriss 100 mj berapa sesuai.
ReplyDeletePoklah Sc mengomen:
ReplyDeleteTenkiu berimach banyaknya info yg dikongsi,
Aku ingin bertanya apakah anda bernama Zulhusni?
salam tuan.. tumpang tanye...
ReplyDeleteexpai dream saye block 53 head racing carb wave... tapi bile pulas abih... die mcm meminta lagi dan moto rase berat je.
... agknye sebab ape ye.. skrang mj pj 78/36 stndrd.. ape perlu saye buat ye.... pening da dok nyeting je... ending die saye pakai carb kriss 100..tu pun semput2.. haha... bantu sifu... 🙏🙏🙏
try mj 90
DeleteBo's kris's 110 block 53mm carburator ts125 brape mj pj...spoket kiraan brape ngan...minta info bosku...
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteMoto wave 125 spec 57mm..carbtr TZM... mainjet&pilotjet ape yg sesuai?
ReplyDeleteBlock 54 head standard highcam tokahi carb kriss 110 saiz minjet&pilotjet apa yang sesuai main top speed,saiz spocket apa yang sesuai main top speed
ReplyDeleteMohon percerahan kawan"
DeleteKalau carb saiz 28mm pakai mainjet 95. Pilot jet kena pakai berapa? Sebab masa bawa motor tu macam nak padam jer. Lebih minyak lagi.
ReplyDeleteMoto ex5 spec 56 mm carb tzm mainjet pilot berape bos?
ReplyDeleteKalau fxr pakai carburetor nsr 28mm macam mana nak set
ReplyDeleteSama macam abang kata
assalamualaikum boss
ReplyDeletesaya pakai ex5 high power..blok 53..carb wave 125..enjin dh tukar bearing racing..cam shaft uma racing..head racing..exzos apido racing..boleh minta pendapat berapa saiz minjet dan pilot jet yang sesuai..sbb sekarang guna yg standard wave 125 ni..
Assalamualaikum boss, tumpang tanya kenapa dinamik saya bila start enjin timing terus tinggi? Pulas pulas tak turun² timing. Boleh bagi pencerahan?
ReplyDeleteBerkemungkinan anda kurang dinamik menjadi owner pada jentera 2stroke....😆😆
Deletewave 100 r..blok 56 cab nsr...mslh xdpt setting...hjung trotel sgkut²...mcm tarik kblkng blek...pj mj ape yg ssuai
ReplyDelete.da xthh nk pakai saiz ape...dri pj 20 smpi 38...mj 140 sampai 80..cab ttp brpluh...plug cpt basah truk...timing ok...plug htm...xprnh dpt coklat...tolong bg pncrahan
Wave 100 r
ReplyDeleteblock 53 racing
Mj dgn pj ape yg sesuai eh?
Block 53 carb xyah cuit pon xde efect bro.........xcaya hang pi la tanya tokey bengkei tu...
DeleteSalam. Ex5 Class 1 block 53mm jadi 120cc, carb wave 125, size carb 24mm, masalah dia moto semput high rpm dan plug warne hitam dan bau petrol. Boleh recommend setting yg sesuai?
ReplyDeleteBeli carb baru
DeleteAssalamualaikum bang , saya pakai ex5 dream , saya pakai carburetor NSR 150 pe28mm , main jet 110 pilot jet 30 . Timing xleh stay la . Mintak bantuan bang apa masalahnya . Pakai pilot jet 27.5 xleh pulas terus .
ReplyDeleteMaybe mase lu stay tu timing tak kene tempat kot 😆😆
DeleteAssslam boss kalau ex5 pakai ts125 nak pakai mainjet pilotjet brp yaa?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteUntuk spec 56
DeleteDi sebab kan keliru dan xpasti sblm di kalaukan hendaklah di haramkan anda pakai ts125...hukumnya harus jangan pakai.more question anything els????
DeleteNk tny main jet dan pilot jet saiz berapa sesuai untuk spec 53 cam arata
ReplyDeleteSize double XXL++++kot😆😆😆
Deleteassalam bang. kalo kriss 110 blok 57,hi cam, carb stndrd. mj pj ape yg sesuai ye bang.. skg ni mj 85 pj 45 kalo slow jd bobok la.
ReplyDeleteKlu bobok maknanya moto anda sudah layak di jadikan engine sangkut pada bot pukat nelayan
DeleteAssalam...wave100r.block 53mm head 23/27..sesuai pakai carb brapa mm ye..sblm ni dh try carb wave125..tp gear4 xblh pg jauh..mcm xckp minyak.kalau xmain choke enjin mati trs
ReplyDeleteKlu terus berlarutan seperti itu beli saja moto baru dan mengkarung yang selalu mati-mati tu di biarkan barai di tepi rumah anda sahaja...itu lebih afdal dan istiqamah pada pendapat saya.
Deleteblock 53 carb wave 125 cdi brt..main jet dgn pilot ape yg sesuai..sbb bila ejas timing rendah moto mat
ReplyDeleteDi pastikan bila anda adjust timing anda janganlah rendah dari pada motor anda atau merasa rendah diri bila mrmulas screw angin itu.
DeleteSalam sy nk tny sikit lh kalau pakai cb ts125 nk ngam blok 58 size mne yg ok untk spec cb ts125 ni ye ..moto kriss.
ReplyDeleteSpect ke laut kot baru ok 😆
DeleteSalam bro kriss 110 karburator rxz brapa mainjet & pilot jet yg sesuai utk block 57mm..
ReplyDeleteLu gi jumpa brader rxz terdekat berhampiran kediaman anda dan mintak pendapat depa mana lagi handsome...lu atau moto kriss lu,,
DeleteSalam bro kriss 110 karburator rxz brapa mainjet & pilot jet yg sesuai utk block 57mm..
ReplyDeletekenapa lc dh setting minyak lebih tp plug still tak naik wrna?
ReplyDeleteSolusinya gampang lol...hang pi kedai alat tulih....hang beli pewarna lukisan ayaq, pastu hang just picit ja pada plug hang ikot warna kesukaan hang
DeleteAssalamualaikum..sifu..saya baru siap tukar blok53,cam racing,ex std,cabr std
ReplyDeleteMj& pj nak pakai saiz apa? ( EX Hp ).mohon tunjuk ajar,terima kasih..
Hang pi sekolah terdekat hang dan minta pendapat cikgu kat situ yg hang masih layak ka di di ajar di sekolah itu
DeleteAsallam boss moto saya spec 54 head std pakai carb ts mj 85,pj 30 rengkung carb jha korek bila full trottle time top moto tarik pastu mati enjin nk start kena tunggu enjin sejuk dulu apa kes yaa ?
ReplyDeleteKes liwat tu...
DeleteAssalamualaikum...mohon tunjuk ajar nk setting yg ngam carburator untuk mainjet pilot size berapa yg sesuai untuk Moto lagenda 110zr
ReplyDeleteSpec
Block racing size 55mm
Head racing size valve 23mm 27mm
High cam
Carburator pe28 nsr 150..mohon bantuan tunjuk ajar pada kwn2 yg ada dlm nie berpengalaman bantu...tq..
Satu tips aku nak habaq kat hang...hang biaq ja moto hang tersadai kat tepi tangga rumah hang tu dan biar ia menjadi lagenda hidup anda yang kelam dan hambar
DeleteBoss I guna lc135 spec 65 uma racing carb uma 32 mm head 22/25. Main jet dgn pilot jet mana yg sesuai utk spec ini ye??
ReplyDeleteYou just go kedai jual spec terdekat around rumah you ma..and than buy some spec for you.a same time try usha-usha awek yg keje kat kedai spec tu sambil pakai spec yg baru you beli
DeleteHello bang motor kriss110
ReplyDeleteHead std
Blok 62
Cdi arata
Cam tokahi
Carb uma vr28
Mj 95 pj32
Apabila start blh hidup tp nk pulas minyak enjin mati apa masalah...?
Nak keje sorong laju-laju terus ke sungai/paya/lombong/,parit/longkang besar...tidak di perbolehkan ke laut..
DeleteAssalamualaikum bro..nk tanye carb nsr local..bile bukk angin dlm 1.5 or 2 camtu timing dye tinggi...adakah mainjet or pilotjet...mekasihhh🤗
ReplyDeleteCatb tu xde masalah...masalah nye lu yang bermasalah kot
DeleteSalam geng..ada masalah skit ni...ex5..kobeta nsr..piston 56mm....bape minjet n pilotjet???leh sugest x
ReplyDeleteBeli moto nsr..dan humban moto ex anda ke laut
DeleteTumpang tanya, kalau ex5 spec 56 head 24/28 carb ts125 sesuai pakai pilojet & mainjet berapa ye?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteUnknown16 July 2020 at 07:31
ReplyDeleteSalam bos.. k110 blok standert 53mm , head standert ,carb rr mj pj brpe yg sesuai.. skunk pakai mj 95 , pj 22.5 mohon bantuan
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAnda pergi ke ipoh dan lekat kan moto anda pada bot(engin sangkut)baru serasi dengan masalah engine bobok anda...
DeleteBlock 55
ReplyDeleteCrankshaff 110
Carb 125 wave
Mj&pj berapa ngam
Yang ngam TL=tolak ke laut 😆😆😆😆
DeleteTumpang tanya sifu ii , kalau macam saya ni motor wave125r spec 57 tapi carb std bila perah throttle dia sedut nak tanya mj & pj berapa ya agak ii yang ngam . Kalau ada sifu yang boleh tunjuk ajar boleh ws saya 0137866076
ReplyDeleteTumpang tanya saya pakai block 53 carb uma saiz 28mm mainjet yang sesuai size berapa yer dh pernah pakai 24 tak ngam pakai 28mm sesuai cuma nk tahu mainjet size berapa yang kene
ReplyDeleteSaya pakai ts bru beli mainjet asal 85 . moto spec 53 . Carb selak teruk . mcm mna nk bgi hilang selak ek?
ReplyDeleteSpec 53 carb ts mj70 pj30
DeleteSpec 56 carb ts mj90 pj30
Klip jarum no 2 dari atas.
Spoket 14/30
Itu ts tiruan...klu ts125 ori lu just open angin 2.7/2.75 ikut arah jam memang ngam untuk block 53...kebanyakan pengguna fikir mungkin masalah mainjet/pilotjet bile ade trauble..xcaye lu trylah mainjet/pilotjet segale size pon itu tidak akan membantu sama sekali.dan terimalah kenyataan yang anda sudah tertipu.
DeleteBoss sya pakai carb nsr pada ex5 spec 53 gear 1,2,3 memng cun tpi sampai top speed die ade sedut² nk ,,ape masalah yee minjet or pilot kena naik atau turun..minjet pilot berapa yg sesuai yee ..hehehe
ReplyDeleteBos sya pakai kriss100 carb keihin 28mm block 53 boleh setting ke ni bos
ReplyDeletesalam bro..nk tnye..motor kriss110..sy pakai carb nsr28mm block 60mm..utk mj/pj saiz brpa boss
ReplyDeleteSalam tuan2..
ReplyDeleteSpec Ex5 dream,
Block 53mm,
Exzos racing(apido),
Head dan cam ori,
Carbo Kriss 110,
Moto semput bila rpm tinggi(asal limpas 60km/j)
Sett mj/pj sekarang=110/38..
Needle takuk no 2 dr atas..
Apakah mj/pj cun untuk spec sya boss?
Mohon bantuan..
Salam tuan2..
ReplyDeleteSpec Ex5 dream,
Block 53mm,
Exzos racing(apido),
Head dan cam ori,
Carbo Kriss 110,
Moto semput bila rpm tinggi(asal limpas 60km/j)
Sett mj/pj sekarang=110/38..
Needle takuk no 2 dr atas..
Apakah mj/pj cun untuk spec sya tuan2?
Mohon bantuan..
Kalau ex5 block 53 cam std ekzos open gl cab ts125 saiz mj ngan pilot berape?
ReplyDeleteUntuk berbagi pendapat,seperti penerangan admin di atas size mainjet dan pilot bawaan carb ts125 85/27,5..........dan itulah yg sy guna sehingga sekarang pada ex5 dream block 53 dan highcam.tiada masalah sehingga selepas menyervice sy tak perlu menghidupkan motor ketika setting angin dengan bukaan 2.7.just pluge and play.semudah abc.menandakan carb ts125 yang saya guna itu original bosssskurrrr.
ReplyDelete#carb ts125 original senang setting
ReplyDeleteJika carb ts125 yang anda guna menyusah dan mendatangkan masalah seperti angin masuk dalam mulut carb/seperti kehabisan minyak,anda harus bertukar pada yang original.
ReplyDeleteAssamualaikom nak Tanya klau block saiz 00dt 125zr carbertor rxz main jet pilot jet saiz berape
ReplyDeleteAssalamualaikum bro..tny sikit
ReplyDeleteMotor legenda
Block 55mm
Carb pwk28mm
Min&pilotjet mna sesuai..
Minta pencerahan bro yg