Monday, 5 May 2014

SETTING KARB

Setting Karburator cara mudah
Adjusting: The airscrew requires a flathead screwdriver for adjustments. Start by turning the screw clockwise all the way in until it reaches its closed position. A good rule of thumb is to go all the way in and then back it out one and a half turns. From there, turn it in or out until your bike feels like it has just the right amount of snap on the bottom end. The minimum adjustment is generally about one full turn out, and the maximum that you'll ever want to go is about two and a half turns out. If you're anywhere out of that range, look at changing the size of the pilot jet.

kalau enjin cepat panas tu skrew angin xcukup bukak bnyk sangat..aku dulu angin main pulas-pulas ...hangat wooo...terlalu rich lean kot org putih kata...

camni:
*kalo setting carb lean=senang nk hidup waktu sejuk (terutama waktu pagi)..tetapi time running boleh menyebabkan kerosakan pada enjin kerana suhu combustion chamber yg terlampau panas(valve bengkok/piston berlubang/PV cair@patah/motor jem panas)
*kalo setting carb rich= agak sukar nk hidup waktu sejuk(sebab myk lebih n plug masih sejuk-pembakaran kurg sempurna)...tp kalau terlalu rich plug juga cepat "kong"(sebab plug ada heat range khas utk membolehkan fungsi self-cleaning pd elektrod plug)...(combustion chamber pun kotor@performance drop)...
**jadi kene carik setting yg balance antara dua tersebut...


jarum lbh baik jgn adjust lgsg...letak kt takuk tgh je klip jarum tu....

plug perang dh cukup bagus lar tu...lbh2 nnt minyak kuat + bwk slow blh sbbkan plug cpt kong..
melainkan nk setting jln jauh/ men highway, mmg kene bg jd coklat gelap skit...

ni setting yg biase aku lalui lar...lain org lain skill...
ada org setting men pulas2 minyak smpai nk pecah enjin, pastu tgk plug..
ada org setting try set kt jln, kalo rasa tak cun, baru setting blk..

tmpt aku punya setting, try bwk,tarik gear 1,2,3 pastu mati enjin,tgk plug...
nk set tgk plug ni lbh baik pakai plug yg lama, biar ada carbon skit2...
plug baru nnt ssh plak nk tgk die punya color..

tgk kt plug...
-kalo semua putih = pilot kecik, menjet kecik
-kalo tgh putih, tepi2 hitam = menjet kecik, pilot besar
-kalo tgk tgh hitam, tepi2 putih = menjet besar, pilot kecik

-kalo tgh coklat tp tepi putih = menjet dh cun, pilot kasi up skit
-kalo tepi coklat tp tgh hitam = pilot dh cun, menjet kene kecikkan

-kalo plug dh coklat cun tp mcm ada kelabu2 skit = 2T kurang

lain bengkel, lain cara...yg penting, hasil akhir, dpt setting yg cun....


Aku ader satu cara setting carb yg lain dari semua,
biasanya aku setting untuk carb Uma racing...
caranya sangat senang bagi mereka yg tak tau
nak set carb jenis powerjet nih,
first cari moto yg sama pakai carb tu,
start dan rem biar sama bunyi ngan moto kita.
tune sampai betul2 sama.
aku tak gerenti 100% jadi,
tapi comform bole jalan....

-step dia::

1) tinggikan timing dalam 3k (agak-agak)
2) pusing skru angin tutup sampai enjin semput-semput nak mati
3) bukak skru angin perlahan-lahan sampai rpm naik maksimum (meraung paling tinggi masa bukakn skru angin tuh)
4)ejas timing bagi stended..
5)test...
6)check plug
7)kalau ok..berjaya
8)kalau plug itam sangat atau putih sangat cuba rujuk dekat link dalam page1 apa yang kene buat


*kalo setting carb lean=senang nk hidup waktu sejuk (terutama waktu pagi)..tetapi time running boleh menyebabkan kerosakan pada enjin kerana suhu combustion chamber yg terlampau panas(valve bengkok/piston berlubang/PV cair@patah/motor jem panas)

4 stroke memang cepat panas dan lambat sejuk..
lagi panas lagi sedap..
cuma kalau panas sebab setting lean memang jadi seperti yg dinyatakan di atas...


x kalau kita bukak skru ejas angin nanti timing akan naik lepastu kalau bukak lagi sampai satu tahap timing akan turun kembali dan semput-semput...itu kalau pilot jet sesuai....tapi kalau pilotjet tak cukup besar pusing sampai skru angin tercabut pun timing takkan turun semula...

-katakan kita mula set dengan pilot saiz #20.0....dari skru setting angin tutup habis..kita bukak pelan-pelan dan rpm akan naik dengan sendiri....tapi bila dah bukak habis skru setting pun still xdapat lawas (akan dengar dekat ekjoz letup-petup halus)....jadi sebab pilot xcukup besar untuk membenarkan angin masuk dalam takung carb untuk tolak minyak masuk melalui ruang-vakum...jadi minyak xsampai...

-kalau pilot terlebih besar pulak akan jadi bila dah tutup trottle tapi RPM lambat turun....sebab::minyak still masuk dalam ruang pembakaran melalui lubang vakum pilot jet... (pilot jet=bypass slide carb)


-jumlah udara yang masuk dimalarkan/ditetapkan...dan kita perlu melaraskan jumlah minyak untuk mencapai pembakaran yg sempurna....jika pilot jet kecik...kita perlu open screw dengan besar(bukak abis) untuk mencapai pembakaran yang sempurna...sebaliknya jika pilot besar...kita bukak sikit je fuel screw pun dah memadai untuk mencapai pembakaran yg sempurna....

-katakan pilot jet terlalu kecil...kita dah bukak abis screw..tapi pembakaran belum sempurna....so kita perlu upkan pilot

kes pilot ngam>>dgn "fast-idle@1800" cube bro tutup skru angin sampai habis...and then bro bukak skru tu pelan2 timing akan naik tinggi maksimum contohnya@2700rpm betul x???bila sampai tahap tu dah kira ngam....tapi katakan kita gatal tangan bukak lagi skru tu beberapa pusingan..idle yang dah naik tadi akan jatuh semula ke tahap contoh@1600rpm dan akan dengar dekat ekjoz semput2(tuss tuss tuss)

kes pilot kecik>>dgn fast idle yang sama@1800rpm tutup skru angin sampai habis....and then bukak skru tu pelan2 timing akan naik...tapi masalahnya dah bukak sampai habis pun even cabut skru tu pun timing cuma naik tinggi sikit jer contoh@2300rpm jer...(skru jadi kurang sensitif pada perubahan)

kes pilot besar>>dgn fast idle yang sama@1800rpm tutup skru angin sampai habis...and then bukak skru tu pelan2 timing akan naik...tapi masalanya baru bukak 0.6 pusingan timing dah naik maksimum ke contoh@2700rpm...dan even terbukak lebih sikit 0.65-0.7 pusingan timing akan terus jatuh mendadak dan semput (skru jadi super-sensitif pada perubahan)


Saiz Carb

lagenda : Mikuni VM17
kriss : Keihin 18mm
wave125 : Keihin 18mm (lain model dgn kriss)
ex5/wave100 : Keihin 16mm/17mm (xpasti)
shogun : Keihin 18mm (dgn TPS)
135LC : Mikuni 22mm (dgn TPS+accelerator pump)
125z : Mikuni 24mm
rxz : Mikuni 26mm
moskito : Keihin CV24mm
gtr : Keihin CV24mm
vs125/150 : Mikuni CV26mm
ego/nuvo : Mikuni CV26mm
jaguh : Mikuni CV28mm
fx125/belang : Mikuni CV26mm
fxr : Mikuni CV29mm
kips : Keihin PE28mm / Keihin PWL28mm
nsr : Keihin PE28mm
tzm : Mikuni 30mm
txr : Mikuni VM26SS 26mm

p/s:maybe ada beberapa carb yg kurang tepat jenamanya 


Saiz mainjet & pilotjet std carb

Main jet Pilot jet
TZM : 155 35
RXZ : 210 & 195 22.5
125Z :
135LC : 105 22.5
Lagenda : 105 17.5
Wave125 : 78 35
EX5 : 75 42
DREAM : 72 40
Kriss110 : 82 45
TS125 : 85 27.5
Kips : 132 45
TXR : 190 & 260 25
Belang R 150 : 110 

p/s:maybe ada beberapa carb yg kurang tepat mj & pj nya


Saiz Mainjet & Pilotjet Dipasaran

Saiz Pilot Dipasaran : die akan naik 2.5# (cth : 22.5,25.0,27.5,30.0)

Saiz Mainjet Dipasaran : die akan naik 5# (cth : 80,85,90,95)

*ni utk carb wave100,wave125,ts,kriss, dll.tp ada yg dijual tk ikot saiz ni,ikot carb jgk.*

sumber:
http://eastbiker.blogspot.com/2010/06/setting-karburator-cara-mudah.html

http://malaysianbikers.com.my/forum/index.php/topic,78062.0.html

222 comments:

  1. tlg terangkan nak setting 125z bagi laju dan pickup ?.. sbb tak berapa fhm kat atas tu bdx baru kan ..

    ReplyDelete
  2. Admin,kalau tutup skru angin sampai habis tapi timing biasa je takde semput semput nak mati sebab apa ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Block 54mm
      Head racing
      Cam ikk racing
      Wave100r
      Caburator nsr...
      Bepara saiz Mj dngan jp yg ngam ye bos

      Delete
    2. Kalau motor aku kriss100 mainjet saiz 125 pilotjet std carb

      Delete
    3. Moto aku Kriss mr3
      block,53
      Cam,lo
      coborater,wave125
      berape saiz Manjeet pailot

      Delete
  3. motor aku skrg ni..kalau jalan kne tarik choke br ok tp minyak mcm besar sgt la..

    kalau tutup choke..motor xbole jalan..macam motor baru harung banjir..sengut2 jalan..ade skli tu di traffic light..baru nak jalan dh xbole..

    kenapa ye..minta tolong skit bg komen

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Kanapa moto ex5 sye bro,pakai caburetor ts125 die jadi noking angin pun tak stabil kanapa ehh...?

      Delete
    2. Kanapa moto ex5 sye bro,pakai caburetor ts125 die jadi noking angin pun tak stabil kanapa ehh...?

      Delete
    3. Jarum adjust sampai paling tinggi ,main jet 95 pilot jet 27.5 try tengok...

      Delete
    4. Low paling tingi tu mcm mbe

      Delete
    5. admin sy nak tanye la timing cam susah nak hidup la pagi2 and susah nak hidup klau time sejuk lagi susah nak hidup

      Delete
    6. tumpang tanya kenapa bila nak tutup minyak angin tu macam tarik ..hujung pulak berat

      Delete
    7. Boss klau ex5 pkai 53 blok kbrator wve nk kna set mnjet braoa

      Delete
  5. Sy pkai kobeta ts 125....mj 85 pj 22.5...block 53...mse starting jd telan myk

    ReplyDelete
  6. modenas mr1 dpt support caburetor Uma24mm ke??nak try set Uma dah ni..hehe

    ReplyDelete
  7. Kalau ex5 block 53.. pakai caburetor kriss minjet pilot sendt..setting je tak jadi2.. kalau pakai minjet saiz wave masok ngam tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. blok 53 head stndrd ? ekzoz stndrd ? pakai mj 38 / 40 pj 80

      Delete
    2. Boss klu belok saiz 1.25 mj dgn pj nk pakai saiz apa yee?? Belok dinamik..

      Delete
  8. Wave125
    Head n cam standard
    Ekzos standard
    Blok racing 57mm
    Carb ts 125
    MJ n PJ nak setting berapa ya?

    ReplyDelete
  9. Bos saya ada masalah sikit ngan motor ex5 sy yang standard.. bila full throttle motor tak sempot tapi bila perlahan2 lepas throttle motor semput pada gear 3 dan 4.. adakah carb lari tiun atau mslh sebaliknya??

    ReplyDelete
  10. Harap tolong abang2 semua.dream.blok 53
    Carb wave 125.spoket 14-30.moto stakat 90.dan sempot.

    ReplyDelete
  11. Harap tolong abang2.dream blok 53 carb wave 125 spoket 14-30.moto top speed 90++ X sampai 100.MJ DAN PJ KENA TUKAR BRAPA???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Main jet try 95/100 pilot try 40/42 haha

      Delete
    2. Pakai mj pj std w125 je setting angin bg cun.. Spoket dpan up 15..

      Delete
  12. Kalau nak pakai carb nsr masuk ex5 nak tukat maijet berape ha

    ReplyDelete
  13. Salam otai" semua,moto saya ex5,pakai block 53,carb ts125,asal pulas sja mogok mcm mnyn x cukup,tapi carb suam suam jga apa masala tu,?tolong otai" semua

    ReplyDelete
  14. Ex5 class, carb wave 125 block 56 nk pkai PJ dngn MJ brap ehh?

    ReplyDelete
  15. Salam..bos bos sklian nak tnya.. moto (lagenda demak) guna blok 53mm ,high cam ,carb standart..nak tuka pj dan mj brp ya? Warna plug (tgah coklet,tepi hitam terbakar)

    ReplyDelete
  16. Sy punya setting carb tzm kt 135lc xngam lg lh bos...skrg ni mj 125 pj 30 angn bkak dkt 2 pusingan xleh full trotel lh...kalau pulas hbis mto jd semput2 n tarik2...knp ya ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. bos minyak tak ckup la bos try mj180 pj 32.5

      Delete
  17. Saya punya wave 125s
    Block 57mm
    Cdi racing
    Highcam
    Head standard
    Coil plug kozi
    Nak pakai MJ PJ berapa ye baru ngam?

    ReplyDelete
  18. Bro, klau ex5 masuk karburator rxz saiz mj dan pj brpe klau ngam ye

    ReplyDelete
  19. Mcm mna nk setting carb ni dh setting tpi tetp rsa semput blaa nk pulas throttle dh tu tngok plug pun hitm kawm ckp lbih mnyk jdi kena setting mj dn pj tu carb sya wave 125 msuk kt ex5 blok 53 mcm mna setting mj dn pj tu? Bole trangkn?

    ReplyDelete
  20. klo plug hitam semua cm mna pulak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena bau jugak kalau bau petrol maksudnya minyak lebih kalau x de bau maksudnye minyak kurang Nk elok setting tengok plug kalau plug warna perang so moto dlm keadaan baik

      Delete
  21. Assalamualaikum kroni2 menurut sainstifik dalam aspek 002 ( gurau hahah)

    Ha ni saya nk tnya moto saya ni expai 110 dh up spec ke 54 mm then carb dia Ts125 mj 82 dngn 30 jadi saya setting buat mcm mna diajar kat atas tu saya dpt tngh coklat gelap2 skit tepi mcm putih debu jadi tu la mj 82 ngn pj 30 ni dh cun ka cena atau cara set angin tu ja x cun ✌maaf mngnggu assalamualaikum.

    ReplyDelete
  22. Salam otai2 smua , sy nk tanya moto 125zr block head standard gaban , sy cuma upgrade carb dari carb 125 sy tukar ke carb rxz mili , size mj 210 dan pj 22.5 , kesimpulannya motor sy susah hidup pd waktu pagi , sy nk tnye size brp mj dan pj yg sesuai untuk mudah dihupkan pade waktu pagi? Mohon penjelasan otai2 smua , sy budak baru nk up

    ReplyDelete
  23. Salam, saya nk tanya kalau pakai carb nsr tapi gear 3 dan 4 semput tapi gear 1 dan 2 okay je. Apa masalahnya? Minta tunjuk ajar otai2.

    ReplyDelete
  24. ex5 spec 56mm carb wave125 nk letak mainjet Dan pilotjet apa tolong guys

    ReplyDelete
  25. Belok 1.25
    Head sya dah potong 1.25
    Mj dgn pj berapa ye???

    ReplyDelete
  26. Belok 1.25
    Head sya dah potong 1.25
    Mj dgn pj berapa ye???

    ReplyDelete
  27. Asssalamauikum wbt .syaa mau mntaa pendapt? Nak tanya pasal 125 zr(y2) block 57 mm.mainjet pilotjet apa yang sesuai untuk carb standrt?.

    ReplyDelete
  28. Kalau block 53 cobrater ts125 set long berapa mj/pj

    ReplyDelete
  29. Bos.. Kalau ex5 spec
    Block class 1 53mm
    Jackstroke 5mm
    Head sdh pnp
    Spoket 14-28
    Carb wave 125
    MJ & PJ mana yg ssuai

    ReplyDelete
  30. Kriss110 block 57 cam racing cdi std cab ts125 klau pulas trottle semput ?? Agak2 brpa mj pj dia??

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang tak start enjin? spec kriss aku lebih kurang moto ko tp nk idup punya seksa tpaksa main choke

      Delete
  31. bos wave100 block 53 carb wave125 mainjet n pilot berapa bos??

    ReplyDelete
  32. Bos, kalu Lc135 spec block 62mm,cam cms T2,head cms 19/23 dh porting ikut spec,nak pakai carb TZM 30mm... berapakah saiz mainjet dan pilotjet yg sesuai...???
    (😋Mohon pencerahan😋)

    ReplyDelete
  33. Salam.. .sy nk mintk bantuan dri sifu2 . Sy moto ex5 block 53 highcam.. .carb wave125. .. Tp pkai kotak angin bobok n sebu.. .klu xpkai kotak angin xsebu n bobok. Tp susah start. .. N timing mati2 . .. Ap yg ptut buat. Bleh bg petunjuk. 0147731762

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kobeta standard ke korek dah tu bosku, kalau standard tak ada masalah pakai kotak angin, aku pun pakai kotak angin kobeta wave 125.

      Delete
  34. Assalam boss sekalian. Motor wave 125,carberator ts125, block 57,head ada korek sikit,cdi brt,ekzos standard. Sesuai main jet, pilot jet berapa ya?

    ReplyDelete
  35. Harap tlong boss w.100 block 53,head std,carb kriss,cdi brt.nak set mainjet ngn pilot jet saiz bpe??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Main jet pakai 90/ pilot jet 27.5,,pin jarum letak atas skali..spoket pakai 14-34 ..tp itu utk pakai kaburator ts,,,insyallah top mngigil.

      Delete
    2. Hujung jarum gosok sampai tajam..

      Delete
    3. Kputusan memuaskan hati

      Delete
  36. Assalamualaikum bos moto ex5 sye jadi knocking bile pulas throttle laju bile cek plug tgok macam tk ckup minyak sye dh pakai block size 54 karburator wave 125 mj 85 pj 35 perlu tukar lagi ke mj ngan pj

    ReplyDelete
  37. Bro kalau wave 100 r block 53 karburator keihin saiz 28 nak pakei main jet dengan pilot saiz.berapa

    ReplyDelete
  38. Salam, Motor saye Kriss Mr1.. block 55mm, carb NSR pe 28mm n cdi racing.. pulas throttle bawa sampai 80km moto mcm semput.. apa problem kt situ bos?

    ReplyDelete
  39. Salamm broo motor saya kriss 100 blok 56 carb nsr mj pj yg ngam brp ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam broo motor sy wave100r block54mm,head recing,caburator nsr tpi tak sdap klau nak full trotel.Menjit dengan jet pilot apa yg sesuai ye bos

      Delete
  40. Asslm bossku sekelian...tolong kongsi cara nk setting karb rxz ke 125z...saiz main jet,pilot jet...Karb model mn..tq.

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. Blok 55 enjin ex5.. Mj dan pj apa yg sesuai tuk carb wave125

    ReplyDelete
  43. Bossku nk tya saya wave 100 block 53pakai carb wave 125 bila tarik semua gear belum betul ii meraung dh mcm semput masuk gear lagi ok tarik lagi full throttle lagi semput bila pakai kriss okay je knp eh main jet kene kecik kn ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Carb ori thai ni confirm..float tinggi sngt minyak jd mcm xsupport.rendahkn siket float..jgn rendah sngt takot overflow

      Delete
    2. Bos..mcm mna nak kasi rndh float tu???

      Delete
  44. Assalamualaikum min... nak tnya sikit ex5 dream block53 std,
    piston saiz 0.55
    carb wave125 MJ78 PJ38 & PJ35
    head std highcam
    xzos std
    Kalau hidup kan enjin timing x stabil n cam bobok, kalau pulas sikit je nak main minyak enjin da nk berhenti.. plug sederhana warna kelabu asap.. apa yang xkene nye min? Da 4 hari teman motor kat bilik stor ni min.. kusut da pale.. tolong min...

    ReplyDelete
  45. Macam mana nak tengok plug ada warna yg seperti tuan cakap tu? Dapat tengok ke warna plug tengah hitam tepi putih... Masih sama jer saya tengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam boss,
      Model ex5 dream..

      Spec block 53, head standard cam standard enjin standard carb standard

      MJ asal 72 & PJ asal 40, MJ saya ubah ke 85 dan PJ masih asal 40. Bila saya test plug jadi hitam berdebu dan timing jadi tak betul tinggi rendah, bila adjust timing tinggi rendah motor tetap timing tak betul..so apa macam perlu ubah bagi cun?

      Delete
    2. Pilot jet besar sgt tu..try main jet 85,,pilot jet 27.5,,pin jarum letak atas skali

      Delete
  46. Tuan saya nak tanya mengenai kriss110 head 25.5.27.5.. cab nsr150.. block57 main jet dan pilot jet yang sesuai.. untuk jentera saya..

    ReplyDelete
  47. boss kriss sya ad msalah kt mj ngn pj... skrng sya pkai mj 90 pj 35...bila sya dlm 3 - 4 kilo mtor nk mati...mcm mnyk x ckup...mcm mna boss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Turn pilot jet pakai 30..angin lebih sgtr

      Delete
    2. sya dah pkai 30 sblom tu...sbb tu sya pkai 35...dia mcm minyak x smpat msuk ke carb

      Delete
    3. Cuba masuk pj 37.5 mj 88
      Sebab tinggi sgt 90..angin setting x sapport.
      Angin buka 1 1/2 pusingan
      @ 170 darjat dari titik tutup angin.

      Delete
  48. Salam bossku boleh share pilot dan MJet size apa yg sesuai. Untuk ex5 dream block 53,ejus stndrd, spoket 15-33,kobeta nsr

    ReplyDelete
  49. 90 mj,,pj 27.5,,cam pakai highcam ke

    ReplyDelete
  50. Spoket ok dh tu..tp nk cantik lagi pakai 14-34..tu utk top..lc standart cicor jauh..125 pun bye2..kalau kt highway

    ReplyDelete
  51. Salam bro..Saya pakai kriss mr1 block 53mm,cdi brt,cam gl,ekzos kozi cutting standard,carb ts125..Mj pj berapa yg sesuai utk spec saya tu?Motor mati sendiri bila berhenti..Tolong ye bang..

    ReplyDelete
  52. Bang..klu bwk full throttle..lpstu lps throttle..ekzos mletup sbb ap eh..mainjet kecik..or pilot kcik? Plug bru lg..

    ReplyDelete
  53. Salam bro.. Nak tanye kalau 125ZR block dh korek piston enduro 50.. Carb asal 125.. Brape mj n pj carb yg sesuai??

    ReplyDelete
  54. salam bro..saya pakai carb ts masok kat kriss 110 std..timing kejap tinggi kejap rendah la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Carb ori x? Klu x mmg susah nak dapat setting

      Delete
  55. Assalamualaikum bos² semua.. tumpang tanya ex5 dream saya standard masuk carb kriss pulas lebih sikit semput jadinya.. jenuh setting tak jadi apa, macam tu juga.. ada siapa² pernah jadi macam ni tak? korang buat macam mana bagi settle problem semput ni?

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum bos² semua.. tumpang tanya ex5 dream saya standard masuk carb kriss pulas lebih sikit semput jadinya.. jenuh setting tak jadi apa, macam tu juga.. ada siapa² pernah jadi macam ni tak? korang buat macam mana bagi settle problem semput ni?

    ReplyDelete
  57. salam..tumpang tanya...wave 125..block 57..high cam..cab lc 135..mj ngn pj nak guna saiz apa sbb meter atas pada 100 jadi sangkut2..klu pkai cab standart wave bleh p sampai 140
    ..mohon penerangan set mj ngn pj utk cab lc 135

    ReplyDelete
  58. Asalamualaikum ..sy ade masalah yg nk buat sy jd gila .. Pasal carb ts125.. Kriss110.block 60mm,head racing,cam highcam,carb ts125. Mainjet ngan pilotjet berape yg sesuai?? Mohon bantuan semua🙏🙏🙏

    ReplyDelete
  59. Assalam bos..nak set carb rxz kt expai mj pilot brp ye?block 53 cam racing ekzoz cj..

    ReplyDelete
  60. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  61. Tuan,mohon bantuan sya guna suzuki rg sport
    Block 1.75
    Crab rxz
    Mj standrt ts125
    Pj 27.5
    Masalh motor skrng susah nak hidup waktu pagi dan waktu nak tarik gear 1,2,3 power enjin pandi drop dan enjin mcm semput. Mj & pj apa perlu sya guna ye?

    ReplyDelete
  62. salam boss saya pakai moto kriss110 head racing, block 57mm, cam racing, exzos open, caburator ts..saiz minjet or pilot jet apa yg cun.. minta bantuan boss

    ReplyDelete
  63. Salam..piston 175mm nk set mj ngn pj size brapa?jentera 125z..

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum.wave dash v2 54mm,TS 125 pilot+jet macam mana?

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum bos sy pakai wave 125s block 57mm head std , cam std , cdi std ekzos cutting std . Mj pj ap yg ngam untuk carb ts ?? Boleh bagi pencerahan sdikit tak . Harap dapat membantu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk carb ts biasa nye bnyk mj kau kna beli sbb nk set angin msuk carb bg top.. kna test 1 by 1.. tpi lgi top enjin klau pkai ts then tukar cam racing..

      Delete
  66. salam bos, saya pakai ex5 high power, kalau saya pakai carb wave125 okay ke tk??

    ReplyDelete
  67. salam bos.. sy guna block 57 kriss 110 carb ts125 dgn mj 80 pj 30 npe sy seting angin/timing pulas dekat 3 4 kli angin bru dgr moto meraung.. apa mslh eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy wave 125s , block 57 jenama sck , mj 120 pj 27.5,carb ts125 . . pendapat sy . . 1.check plug(google gbar pembakaran plug utk rujukan) 2.mj 80 mcm kecik(takut minyak xcukup), pj tu besar nya . . hahaha

      Delete
    2. Pj tutunkan 2 mata.mj kekalkan.try

      Delete
  68. saya nak tanya , ex5 block 56 carb nsr . mj pj berape ek ? tolong ajar sikit

    ReplyDelete
  69. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  70. salam bos nak tanya brapa size mj/pj yg cun utk carb ts, dan kedudukan jarum, moto sy suzuki shogun125 blok std 53.5, ekzos apido cutting std dah masuk hi cam, tq bos

    ReplyDelete
  71. Salam bos2 smua,untuk crbrtor NSR brpa mj n oj yg ngam untuk mtor ex5, block 53..sbb skrang mtor jdi bobok bila pusing troter smpai tngh n crbrtor jdi sejuk.tq

    ReplyDelete
  72. Salam bos2 smua,untuk crbrtor NSR brpa mj n oj yg ngam untuk mtor ex5, block 53..sbb skrang mtor jdi bobok bila pusing troter smpai tngh n crbrtor jdi sejuk.tq

    ReplyDelete
  73. aslm boss ii sekalian moto saya ex5 pki carb w125 block x tukar semua std tpi carb je tukar bila saya full trotel smpi 100 je nnti mcm semput ii mj ngn pj ape yg sesuai ea bos ? skrg mainjet saya 75 carb w125 keihin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli carb ori thai nk sett mcm original kt motor..setting float level bg rich/bawah sikit..jgn rich sngt jd overflow banjir..

      Delete
  74. boss.. kalau wave 125 block std pakai carb TS 125.. brpe saiz mj pj yg sesuai ye?

    ReplyDelete
  75. Boss kalau set spec 53mm carb kriss 100 mj berapa sesuai.

    ReplyDelete
  76. Poklah Sc mengomen:

    Tenkiu berimach banyaknya info yg dikongsi,
    Aku ingin bertanya apakah anda bernama Zulhusni?

    ReplyDelete
  77. salam tuan.. tumpang tanye...
    expai dream saye block 53 head racing carb wave... tapi bile pulas abih... die mcm meminta lagi dan moto rase berat je.
    ... agknye sebab ape ye.. skrang mj pj 78/36 stndrd.. ape perlu saye buat ye.... pening da dok nyeting je... ending die saye pakai carb kriss 100..tu pun semput2.. haha... bantu sifu... 🙏🙏🙏

    ReplyDelete
  78. Bo's kris's 110 block 53mm carburator ts125 brape mj pj...spoket kiraan brape ngan...minta info bosku...

    ReplyDelete
  79. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  80. Moto wave 125 spec 57mm..carbtr TZM... mainjet&pilotjet ape yg sesuai?

    ReplyDelete
  81. Block 54 head standard highcam tokahi carb kriss 110 saiz minjet&pilotjet apa yang sesuai main top speed,saiz spocket apa yang sesuai main top speed

    ReplyDelete
  82. Kalau carb saiz 28mm pakai mainjet 95. Pilot jet kena pakai berapa? Sebab masa bawa motor tu macam nak padam jer. Lebih minyak lagi.

    ReplyDelete
  83. Moto ex5 spec 56 mm carb tzm mainjet pilot berape bos?

    ReplyDelete
  84. Kalau fxr pakai carburetor nsr 28mm macam mana nak set
    Sama macam abang kata

    ReplyDelete
  85. assalamualaikum boss
    saya pakai ex5 high power..blok 53..carb wave 125..enjin dh tukar bearing racing..cam shaft uma racing..head racing..exzos apido racing..boleh minta pendapat berapa saiz minjet dan pilot jet yang sesuai..sbb sekarang guna yg standard wave 125 ni..

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum boss, tumpang tanya kenapa dinamik saya bila start enjin timing terus tinggi? Pulas pulas tak turun² timing. Boleh bagi pencerahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkemungkinan anda kurang dinamik menjadi owner pada jentera 2stroke....😆😆

      Delete
  87. wave 100 r..blok 56 cab nsr...mslh xdpt setting...hjung trotel sgkut²...mcm tarik kblkng blek...pj mj ape yg ssuai

    .da xthh nk pakai saiz ape...dri pj 20 smpi 38...mj 140 sampai 80..cab ttp brpluh...plug cpt basah truk...timing ok...plug htm...xprnh dpt coklat...tolong bg pncrahan

    ReplyDelete
  88. Wave 100 r
    block 53 racing
    Mj dgn pj ape yg sesuai eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Block 53 carb xyah cuit pon xde efect bro.........xcaya hang pi la tanya tokey bengkei tu...

      Delete
  89. Salam. Ex5 Class 1 block 53mm jadi 120cc, carb wave 125, size carb 24mm, masalah dia moto semput high rpm dan plug warne hitam dan bau petrol. Boleh recommend setting yg sesuai?

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum bang , saya pakai ex5 dream , saya pakai carburetor NSR 150 pe28mm , main jet 110 pilot jet 30 . Timing xleh stay la . Mintak bantuan bang apa masalahnya . Pakai pilot jet 27.5 xleh pulas terus .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maybe mase lu stay tu timing tak kene tempat kot 😆😆

      Delete
  91. Assslam boss kalau ex5 pakai ts125 nak pakai mainjet pilotjet brp yaa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Di sebab kan keliru dan xpasti sblm di kalaukan hendaklah di haramkan anda pakai ts125...hukumnya harus jangan pakai.more question anything els????

      Delete
  92. Nk tny main jet dan pilot jet saiz berapa sesuai untuk spec 53 cam arata

    ReplyDelete
  93. assalam bang. kalo kriss 110 blok 57,hi cam, carb stndrd. mj pj ape yg sesuai ye bang.. skg ni mj 85 pj 45 kalo slow jd bobok la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu bobok maknanya moto anda sudah layak di jadikan engine sangkut pada bot pukat nelayan

      Delete
  94. Assalam...wave100r.block 53mm head 23/27..sesuai pakai carb brapa mm ye..sblm ni dh try carb wave125..tp gear4 xblh pg jauh..mcm xckp minyak.kalau xmain choke enjin mati trs

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu terus berlarutan seperti itu beli saja moto baru dan mengkarung yang selalu mati-mati tu di biarkan barai di tepi rumah anda sahaja...itu lebih afdal dan istiqamah pada pendapat saya.

      Delete
  95. block 53 carb wave 125 cdi brt..main jet dgn pilot ape yg sesuai..sbb bila ejas timing rendah moto mat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di pastikan bila anda adjust timing anda janganlah rendah dari pada motor anda atau merasa rendah diri bila mrmulas screw angin itu.

      Delete
  96. Salam sy nk tny sikit lh kalau pakai cb ts125 nk ngam blok 58 size mne yg ok untk spec cb ts125 ni ye ..moto kriss.

    ReplyDelete
  97. Salam bro kriss 110 karburator rxz brapa mainjet & pilot jet yg sesuai utk block 57mm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu gi jumpa brader rxz terdekat berhampiran kediaman anda dan mintak pendapat depa mana lagi handsome...lu atau moto kriss lu,,

      Delete
  98. Salam bro kriss 110 karburator rxz brapa mainjet & pilot jet yg sesuai utk block 57mm..

    ReplyDelete
  99. kenapa lc dh setting minyak lebih tp plug still tak naik wrna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Solusinya gampang lol...hang pi kedai alat tulih....hang beli pewarna lukisan ayaq, pastu hang just picit ja pada plug hang ikot warna kesukaan hang

      Delete
  100. Assalamualaikum..sifu..saya baru siap tukar blok53,cam racing,ex std,cabr std
    Mj& pj nak pakai saiz apa? ( EX Hp ).mohon tunjuk ajar,terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang pi sekolah terdekat hang dan minta pendapat cikgu kat situ yg hang masih layak ka di di ajar di sekolah itu

      Delete
  101. Asallam boss moto saya spec 54 head std pakai carb ts mj 85,pj 30 rengkung carb jha korek bila full trottle time top moto tarik pastu mati enjin nk start kena tunggu enjin sejuk dulu apa kes yaa ?

    ReplyDelete
  102. Assalamualaikum...mohon tunjuk ajar nk setting yg ngam carburator untuk mainjet pilot size berapa yg sesuai untuk Moto lagenda 110zr
    Spec
    Block racing size 55mm
    Head racing size valve 23mm 27mm
    High cam
    Carburator pe28 nsr 150..mohon bantuan tunjuk ajar pada kwn2 yg ada dlm nie berpengalaman bantu...tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu tips aku nak habaq kat hang...hang biaq ja moto hang tersadai kat tepi tangga rumah hang tu dan biar ia menjadi lagenda hidup anda yang kelam dan hambar

      Delete
  103. Boss I guna lc135 spec 65 uma racing carb uma 32 mm head 22/25. Main jet dgn pilot jet mana yg sesuai utk spec ini ye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. You just go kedai jual spec terdekat around rumah you ma..and than buy some spec for you.a same time try usha-usha awek yg keje kat kedai spec tu sambil pakai spec yg baru you beli

      Delete
  104. Hello bang motor kriss110
    Head std
    Blok 62
    Cdi arata
    Cam tokahi
    Carb uma vr28
    Mj 95 pj32
    Apabila start blh hidup tp nk pulas minyak enjin mati apa masalah...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak keje sorong laju-laju terus ke sungai/paya/lombong/,parit/longkang besar...tidak di perbolehkan ke laut..

      Delete
  105. Assalamualaikum bro..nk tanye carb nsr local..bile bukk angin dlm 1.5 or 2 camtu timing dye tinggi...adakah mainjet or pilotjet...mekasihhh🤗

    ReplyDelete
    Replies
    1. Catb tu xde masalah...masalah nye lu yang bermasalah kot

      Delete
  106. Salam geng..ada masalah skit ni...ex5..kobeta nsr..piston 56mm....bape minjet n pilotjet???leh sugest x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli moto nsr..dan humban moto ex anda ke laut

      Delete
  107. Tumpang tanya, kalau ex5 spec 56 head 24/28 carb ts125 sesuai pakai pilojet & mainjet berapa ye?

    ReplyDelete
  108. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  109. Unknown16 July 2020 at 07:31
    Salam bos.. k110 blok standert 53mm , head standert ,carb rr mj pj brpe yg sesuai.. skunk pakai mj 95 , pj 22.5 mohon bantuan

    ReplyDelete
  110. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda pergi ke ipoh dan lekat kan moto anda pada bot(engin sangkut)baru serasi dengan masalah engine bobok anda...

      Delete
  111. Block 55
    Crankshaff 110
    Carb 125 wave
    Mj&pj berapa ngam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ngam TL=tolak ke laut 😆😆😆😆

      Delete
  112. Tumpang tanya sifu ii , kalau macam saya ni motor wave125r spec 57 tapi carb std bila perah throttle dia sedut nak tanya mj & pj berapa ya agak ii yang ngam . Kalau ada sifu yang boleh tunjuk ajar boleh ws saya 0137866076

    ReplyDelete
  113. Tumpang tanya saya pakai block 53 carb uma saiz 28mm mainjet yang sesuai size berapa yer dh pernah pakai 24 tak ngam pakai 28mm sesuai cuma nk tahu mainjet size berapa yang kene

    ReplyDelete
  114. Saya pakai ts bru beli mainjet asal 85 . moto spec 53 . Carb selak teruk . mcm mna nk bgi hilang selak ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spec 53 carb ts mj70 pj30
      Spec 56 carb ts mj90 pj30
      Klip jarum no 2 dari atas.
      Spoket 14/30

      Delete
    2. Itu ts tiruan...klu ts125 ori lu just open angin 2.7/2.75 ikut arah jam memang ngam untuk block 53...kebanyakan pengguna fikir mungkin masalah mainjet/pilotjet bile ade trauble..xcaye lu trylah mainjet/pilotjet segale size pon itu tidak akan membantu sama sekali.dan terimalah kenyataan yang anda sudah tertipu.

      Delete
  115. Boss sya pakai carb nsr pada ex5 spec 53 gear 1,2,3 memng cun tpi sampai top speed die ade sedut² nk ,,ape masalah yee minjet or pilot kena naik atau turun..minjet pilot berapa yg sesuai yee ..hehehe

    ReplyDelete
  116. Bos sya pakai kriss100 carb keihin 28mm block 53 boleh setting ke ni bos

    ReplyDelete
  117. salam bro..nk tnye..motor kriss110..sy pakai carb nsr28mm block 60mm..utk mj/pj saiz brpa boss

    ReplyDelete
  118. Salam tuan2..
    Spec Ex5 dream,
    Block 53mm,
    Exzos racing(apido),
    Head dan cam ori,
    Carbo Kriss 110,
    Moto semput bila rpm tinggi(asal limpas 60km/j)
    Sett mj/pj sekarang=110/38..
    Needle takuk no 2 dr atas..
    Apakah mj/pj cun untuk spec sya boss?
    Mohon bantuan..

    ReplyDelete
  119. Salam tuan2..
    Spec Ex5 dream,
    Block 53mm,
    Exzos racing(apido),
    Head dan cam ori,
    Carbo Kriss 110,
    Moto semput bila rpm tinggi(asal limpas 60km/j)
    Sett mj/pj sekarang=110/38..
    Needle takuk no 2 dr atas..
    Apakah mj/pj cun untuk spec sya tuan2?
    Mohon bantuan..

    ReplyDelete
  120. Kalau ex5 block 53 cam std ekzos open gl cab ts125 saiz mj ngan pilot berape?

    ReplyDelete
  121. Untuk berbagi pendapat,seperti penerangan admin di atas size mainjet dan pilot bawaan carb ts125 85/27,5..........dan itulah yg sy guna sehingga sekarang pada ex5 dream block 53 dan highcam.tiada masalah sehingga selepas menyervice sy tak perlu menghidupkan motor ketika setting angin dengan bukaan 2.7.just pluge and play.semudah abc.menandakan carb ts125 yang saya guna itu original bosssskurrrr.

    ReplyDelete
  122. #carb ts125 original senang setting

    ReplyDelete
  123. Jika carb ts125 yang anda guna menyusah dan mendatangkan masalah seperti angin masuk dalam mulut carb/seperti kehabisan minyak,anda harus bertukar pada yang original.

    ReplyDelete
  124. Assamualaikom nak Tanya klau block saiz 00dt 125zr carbertor rxz main jet pilot jet saiz berape

    ReplyDelete
  125. Assalamualaikum bro..tny sikit
    Motor legenda
    Block 55mm
    Carb pwk28mm
    Min&pilotjet mna sesuai..
    Minta pencerahan bro yg

    ReplyDelete